İlkden Tazebay & Nevin Akpınar
Ankara Üniversitesi / Bilig Dergisi, 2010
Özet: Bahçe tarih boyunca, insanlar tarafından paylaşılan ve gelecek
kuşaklara aktarılan semboller sistemi olarak tanımlanan kültürün mekâna
yansımasının bir sonucu olarak biçimlenmiştir. Tarih ve kültür birikiminin
günümüze ulaşmasını sağlayan ve özgün değerlere sahip olan
Türk bahçelerinin korunması, sürdürülebilirliğinin sağlanması ve günümüzde
bu niteliklere sahip bahçelerin oluşturulması, millet bilincinin
gelecek kuşaklara aktarılmasını sağlayacaktır. Bu amaçla; kültür kavramı
ve Türk kültürünün özellikleri ile Türk bahçe sanatı ilişkilendirilmiş,
Türk bahçesinin genel özellikleri özetlenerek bu mekânların korunmasının
gerekliliği vurgulanmıştır.
Kültür Kavramı ve Türk Kültürünün Genel Özellikleri
Kültür kavramının bilgi birikimi ve yaklaşım farklılıkları nedeniyle çok çeşitli
tanımları olduğu bilinmektedir. Ancak, bu tanımlar içinde aralarındaki farkın
önemli olduğu iki ana tanım kümesi vardır: bunlardan birincisi kültürü maddi
ve manevi ögeleriyle bir bütün olarak gören ve her iki türlü ögenin kültürün
niteliğini belirlemede çok önemli olduğunu kabul eden tanımlar kümesidir.
İkinci tanım kümesi ise, kültürün yalnızca manevi ögelerden kurulu olduğu
anlayışı üzerine dayalıdır (Ozankaya 1992: 217).
Kolay saptanamayan ve değişimleri kolay izlenemeyen değerleri ve yaklaşımları
içeren manevi kültür; bir toplumu diğerinden ayırmaya yarayan örf ve
adetleri, sanatsal, ahlaki ve etik değerleri, inançları ve sosyal birikimleri içerir.
Maddi kültür ise; toplumun ve bireylerin oluşturduğu somut eserlerdir ve
manevi kültürün uygulama halinde maddi ögelere yansımasıdır. Maddi ve
manevi kültür arasında ayrılmaz bir bağ ve karşılıklı etkileşimli bir ilişki vardır.
...
Tarihsel Süreçte Türk Bahçesi ve Kültürel Etkileşim
Tarihsel süreç içinde tüm güzel sanatlar ve mimari eserlerin oluşumunu etkileyen
kültür, Türk bahçe sanatının da önemli bir belirleyicisi olmuştur. Toplumsal
olaylardan felsefi ve dini yaklaşımlara kadar çeşitli akımlardan etkilenen
bahçe olgusu ve bitki kullanımı, somut bir kültürel bileşendir.
Türk bahçesi, binlerce yıl içinde çeşitli kültürlerin ve coğrafyanın etkilemesi
sonucu oluşmuş bir yapıdır. “Gezginliğinin sonucu olarak, Türklerin doğa
kavramı bahçe sınırları içinde kalmamış; ovalar, ırmaklar ve dağlar ölçeğinde
düşünülmüştür. Göçebe gelenekleri olan ve geçimini kurak yerlerden sağlamış
bir milletin toprağı hem sürekli, hem de salt zevk için düzenleme kavramını
ancak devletin yerleştiğine ve koruyucu kudretine mutlak inancının yer
edişinden sonra benimsemiş olması çok doğaldır. Orta Asya’daki Türk kültürünün
önemli izlerinden biri olarak, Semerkand’ı saran park ve bahçelerin
varlığı bilinmektedir. Genellikle Orta Asya’nın ortak bir bahçecilik kavramı
geliştirdiği düşünülürse; en eski Türk bahçelerinin özelliklerini İran, Çin ve
Hint bahçelerinde aramak olasıdır. Ayrıca Hindistan’da Türk İmparatorlarınca
yaptırılmış ve hala genel özelliklerini kaybetmemiş bahçeler vardır”
(Aslanoğlu Evyapan 1972: 9-11).
...
...
Türk Bahçelerinin Genel Özellikleri
Türk bahçeleri; Türk kültürünün binlerce yıllık birikimi, kültürel, coğrafi, felsefi,
dini etkileşimlerin ve inançların bir ürünüdür.
Türk bahçe sanatında genel bir değerlendirme ile işlevsel ve mimari bakımdan
birbirlerinden tamamen farklı iki bahçe tipinden söz etmek mümkündür.
Birinci tip; dış bahçe ve doğa ile bütünleşen büyük ölçekli bahçeler, mesire
yerleri ve benzeri alanlar, ikinci tip ise; iç bahçe ve mimari ile bütünleşen içe
dönük ev, konak ve saray bahçeleridir.
Bu kapsamda Türk bahçelerinin genel özellikleri aşağıdaki gibi özetlenebilir:
• Doğa ile uyumlu bahçeler, doğaya saygı ve en az müdahale bahçeyi biçimlendiren
temel anlayıştır. Tasarımda sadelik ön plandadır.
• Türk kültüründe maneviyat ve ögeye anlam yükleme, Türk bahçesinin
ayırıcı bir özelliğidir.
• Göçebe yaşantısının bir kalıntısı olarak dış mekânda yaşamaya büyük
önem verilmiştir. Bu nedenle en küçük konuttan saraylara kadar yapılan
yer seçiminde öncelikle arazinin genel konumuna, eğimine ve manzarasına
dikkat edilmiştir (Aslanoğlu Evyapan 1972: 9-11).
• Aksa dayalı planlara genellikle iç bahçelerde rastlanır. Diğer bahçelerde
kesin bir aks yoktur ve doğaya yakın düzenleme esastır.
• Var olan akslar çok sayıda ve yumuşatılmıştır (Aslanoğlu Evyapan 1974:
44-47).
• Setler ve sofalar arazi düzenleme zorunluluğundan doğmuş biçimlerdir. Bu zorunluluğun olmadığı alanlarda arazi doğal biçimi ile korunmuştur.
• Setler ve sofalar arazi düzenleme zorunluluğundan doğmuş biçimlerdir. Bu zorunluluğun olmadığı alanlarda arazi doğal biçimi ile korunmuştur.
• İç bahçelerin ev ile yakınlıkları en fazla dikkat çeken özelliklerindendir. Bu
özellik ev ile bahçenin bir bütün olarak kabul edildiği ve bahçenin sanki
açık havada zaman geçirmeye ayrılmış bir ev bölümü sayıldığını göstermektedir.
...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder